Danielle Maia Cruz, Michael B. Silvers, Maracatunaíma

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CRUZ, Danielle Maia; SILVERS, Michael B. Maracatunaíma: Musical Semiotics, the Northeastern Imaginary and the Sound of Fortaleza. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 8, n.1. January to June 2011. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/v8n1/danielle-maia-cruz-michael-b-silvers-maracatunaima/

Abstract

This article argues that Eletrocactus, a rock band based in Fortaleza, Ceará, Brazil, attempts to construct a new regional imaginary by citing pre-existing musical signs of their city, state and nation while also creating new musical vocabularies. In doing so, they participate in various discourses concerning local, regional and national identity. For the members of the band, their music generates feelings of self-recognition and promotes the preservation and production of local culture. Engaging a theory of musical semiotics, this article analyzes recordings and presentations of the band Eletrocactus viewed in the context of Ceará’s regionalist musical history, including the role of the maracatu cearense tradition, the Pessoal do Ceará and the Movimento Cabaçal. As such, the songs of Eletrocactus re-imagine Fortaleza, Ceará, the Northeast, and Brazil.

Keywords: musical vocabulary, Maracatu, Northeastern Brazilian music

Resumo

Este artigo discute que a Eletrocactus, uma banda de rock fundada em Fortaleza, Ceará, Brasil, busca construir novos imaginários regionais por meio da difusão de signos musicais pré-existentes em sua cidade, estado e nação, bem como tenta criar novos vocabulários musicais. Desse modo, eles participam de uma multiplicidade de discursos sobre identidade local, regional e nacional. Para os membros da banda, suas músicas suscitam sentimentos de pertencimento e promove a preservação e produção da cultura local. Fundamentado na teoria da semiótica musical, este artigo interpreta gravações e apresentações da banda Eletrocactus considerando o contexto da história musical regionalista do Ceará e também a influência do maracatu cearense, do Pessoal do Ceará e do Movimento Cabaçal na formação da banda. Entende-se que as composições da Eletrocactus difundem imaginários de Fortaleza, do Ceará, do Nordeste e do Brasil.

Palavras-chave: música regional cearense, vocabulário musical, maracatu

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