Giuseppe Andrea Cicalò, What Do We Know about Quotas?

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CICALÒ, Giuseppe Andrea. What Do We Know about Quotas? Data and Considerations about the Implementation of the Quota System in the State University of Rio de Janeiro. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 5, n. 1. January to June 2008. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/v5n1/giuseppe-andrea-cicalo-what-do-we-know-about-quotas/

Abstract

This paper discusses statistical data about the implementation of a the social and racial quota system in the State University of Rio de Janeiro (UERJ). In spite of the huge national debate about the legal foundations of quotas, little attention has been paid to the way quotas actually work where the system has been implemented. Against Contrary to expectations, figures suggest that quota students perform similarly to other students and show lower dropping out rates. In addition to this, UERJ starts has developeding a new identity around from the fact that quotas diversify the pool of students and mix people of different social and racial backgrounds. However, the percentage of quota students enrolling eachvery year in academic courses has constantly decreased since quotas were introduced in 2003. There has been little study of the Rreasons for this phenomenon have been hardly explored and only are presented as hypotheses are presented here due to the lack of research and the difficult access to the pool of statistical data heold by the University.

Resumo

O presente ensaio debate dados estatísticos relativos à implementação de um sistema de cotas raciais e sociais na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Embora ainda se discuta muito acerca dos fundamentos jurídicos das cotas no Brasil, poucos estudos analisam como o sistema efetivamente funciona onde implementado. Contra qualquer expectativa, os dados mostram que os estudantes cotistas têm um rendimento parecido e taxas de abandono inferiores aos estudantes não cotistas. Além disso, a UERJ começa a desenvolver uma nova identidade ao redor do fato que as cotas diversificam o público estudantil, mesclando pessoas de classes sociais e ‘cores’ diferentes. Contudo, a percentagem de estudantes cotistas que cada ano se registram em diversos programas acadêmicos tem constantemente diminuído desde que o sistema de cotas foi adotado em 2003. Explicações para esse fenômeno são apresentadas sob forma de hipóteses, devido à falta de pesquisa e ao difícil acesso ao acervo de dados estatísticos coletados pela Universidade.

Resumen

El presente ensayo debate unos dados estadísticos sobre la implementación del sistema de cuotas sociales y raciales en la Universidad del Estado de Rio de Janeiro (UERJ). Aunque todavía se discuta mucho sobre los fundamentos jurídicos de las cuotas en Brasil, pocos estudios analizan como el sistema realmente funciona donde fue implementado. Contra todas previsiones, los dados muestran que los estudiantes ‘cotistas’ tienen rendimiento parecido e índices de abandono académico inferiores a otros estudiantes. También, la UERJ empieza desenvolver una nueva identidad como los estudiantes ‘cotistas’ diversifican el público estudiantil, mezclando personas de diferentes clases sociales y apariencias. Sin embargo, el porcentaje de estudiantes ‘cotistas’ que cada año se apuntan en los varios programas académicos han diminuido constantemente desde cuando el sistema de cuotas fue introducido en 2003. Este fenómeno se puede explicar bajo forma de hipótesis dada la falta de investigación y el difícil acceso a la base de dados estadísticos recogidos por la Universidad.

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