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Marcello Sorrentino, Developing subalternity: side effects of the expansion of formal education and mass media in Guaribas. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/marcello-sorrentino-developing-subalternity-side-effects-of-the-expansion-of-formal-education-and-mass-media-in-guaribas/
Abstract
This article investigates the social impact of the Zero-Hunger Program (Programa Fome Zero, henceforth PFZ) in its pilot-community, the village of Guaribas in Northeast Brazil, particularly with respect to the expansion of public education and mass media. I attempt to show how the PFZ development project went beyond the delivery of financial aid, basic infrastructure, and economic technology in Guaribas, and sought to reform its beneficiaries’ conducts, capacities, aspirations, and psychological dispositions. To that end, PFZ’s concerted effort included workshops, the extension of public schooling, as well as increased exposure to mass media artefacts and pedagogical soap-operas. This enterprise, however, generated adverse “side effects” such as the devaluation of local knowledge, the decline of farming, the aggravation of intergenerational conflict, the substantial emigration of the younger generations, and Guaribanos’ increasing internalization of subaltern status in relation to other national communities.
Keywords: Programa Fome Zero, development, public education, mass media, subalternity
Resumo
Este artigo analisa o impacto social do Programa Fome Zero em sua comunidade piloto, o vilarejo de Guaribas, no sertão sul do Piauí, especialmente no que tange a expansão da educação pública e da mídia de massa. Em Guaribas, o Programa Fome Zero foi muito além do provimento de recursos financeiros, infraestrutura básica e tecnologia econômica, e objetivou reformar as condutas, capacidades, aspirações e disposições psicológicas de seus beneficiários. Para atingir tal fim, as ações do programa incluíram oficinas (workshops), a extensão da educação formal e o aumento da exposição a artefatos da mídia de massa. Essas iniciativas, entretanto, geraram efeitos colaterais adversos, tais como a desvalorização dos saberes tradicionais locais, o declínio do trabalho agrícola, o agravamento do conflito intergeracional, a expressiva emigração das gerações mais jovens e a crescente internalização de status subalterno por parte dos guaribanos em relação a outras comunidades nacionais.
Palavras-chave: Programa Fome Zero, desenvolvimento, educação pública, mídia de massa, subalternidade