Horácio Antunes de Sant’Ana Júnior; Elio de Jesus Pantoja Alves, Mining-Railroad-Port: “at the end of the line”, a city in question

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Full Article Reference. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 14, n.2. August 2017. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/horacio-antunes-de-santana-junior-elio-de-jesus-pantoja-alves-mining-railroad-port-at-the-end-of-the-line-a-city-in-question/

Abstract

The effects of iron ore mining carried out in the Southeast of Pará state, located in Northern Brazil, are present alongside the Estrada de Ferro Carajás (Carajás Railroad), especially in the city of São Luís do Maranhão, located in Northeastern Brazil, which is the port of export. Combined with the processes of mining, transport and exportation of the iron ore, infrastructure projects, factories, extensive cattle farming and monoculture, and lumber exploitation damage the landscape of the Eastern Amazon region and impair the local traditional way of life. Regarding the city of São Luís, such effects are more strongly felt in the rural zone, where they result in environmental conflicts. The present article discusses the relationship between the extended effects of mining and the backlash provoked by them in São Luís. Such a discussion comprises, among other subjects, the demands for Extractive Reserve, ways to guarantee the control over the territory, debates on urban legislation, opposition to the building of port terminals.

Keywords: Mining; mining-railway-port system; environmental conflicts; extractive reserves; territory; urban legislation.

Mina-ferrovia-porto: no “fim da linha”, uma cidade em questão

Resumo

Efeitos da extração de minério de ferro realizada no sudeste do estado do Pará se estendem ao longo da Estrada de Ferro Carajás com destaque para o município de São Luís do Maranhão, onde está localizado o porto de sua exportação. Articuladas ao processo de extração, transporte e exportação do minério, obras de infraestrutura, indústrias, fazendas de pecuária extensiva e monocultivo, exploração de madeira alteram a paisagem da Amazônia oriental brasileira e comprometem modos de vida locais. Em São Luís, esses efeitos são sentidos mais diretamente na zona rural do município, gerando conflitos ambientais e a relação entre efeitos estendidos da mineração e a reação aos mesmos em São Luís – MA. Compõem a análise temas como: demanda por Reserva Extrativista; busca de formas de garantia de controle de território; discussão da legislação urbanística municipal; resistência à instalação de terminal portuário.

Palavras-chave: Mineração; sistema mina-ferrovia-porto; conflitos ambientais; reserva extrativista; território; legislação municipal.

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