Angela Maria de Souza, Deise Lucy Oliveira Montardo, Music and Musicalities in the Hip Hop Movement: gospel rap

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SOUZA, Angela Maria de, MONTARDO; Deise Lucy Oliveira. Music and Musicalities in the Hip Hop Movement: gospel rap. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 8, n.1. January to June 2011. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/v8n1/angela-maria-de-souza-deise-lucy-oliveira-montardo-music-and-musicalities-in-the-hip-hop-movement-gospel-rap/

Abstract

This article reflects on issues first raised in the doctoral thesis in Social Anthropology entitled “The Road is Long and the Ground is Slippery!: the hip hop movement in Florianópolis and Lisbon” (Souza 2009) and which provides ethnographic support for the reflections raised here about this musical production. Rap is music that was born in ghettos and peripheries. It has become a strong reference for youth and is inserted in a variety of social, cultural and religious contexts. Reflecting on this musical production is a complex task, mainly in an attempt to create distinctions, boundaries and limits that insist on not being maintained in defined spaces. To the contrary, shifting, movement and circulation are elements of these musicalities, one of which is gospel rap. In a dialog with ethnomusicology, this article approaches this musical style, principally through discussions about “performance” and “event,” essential factors that guide the contours of what we call aesthetic-musical styles within the hip hop movement in which gospel rap is inserted.

Keywords: gospel, rap, hip hop movement, musicalities

Resumo

Neste artigo refletimos sobre algumas questões apontadas inicialmente na tese de doutorado em Antropologia Social intitulada “A caminhada é longa e o chão tá liso!: O Movimento hip hop em Florianópolis e Lisboa” (Souza 2009) e que dá suporte etnográfico para as reflexões aqui levantadas sobre esta produção musical. O rap é uma música que nasce nos guetos e periferias, se torna uma grande referência para a juventude e se insere em diferentes contextos sociais, culturais e religiosos. Refletir sobre esta produção musical torna-se uma tarefa bastante complexa, principalmente na tentativa de criar diferenciações, fronteiras e limites que insistem em não se manterem em lugares definidos e ao contrário, o deslocamento, o movimento, a circulação são constituintes destas musicalidades, entre as quais está o rap gospel. Num diálogo com a etnomusicologia este artigo aborda este estilo musical principalmente a partir das discussões sobre “performance” e “evento”, aspectos fundamentais que norteiam os contornos do que chamamos estilos estético-musicais dentro do Movimento hip hop, no qual o rap gospel se insere.

Palavras-chave: gospel, rap, movimento hip hop, musicalidades

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