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Karla Cunha Pádua, The school as a project for the future: a case study of a new Pataxó village school in Minas Gerais. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/karla-cunha-padua-the-school-as-a-project-for-the-future-a-case-study-of-a-new-pataxo-village-school-in-minas-gerais/
Abstract
This article presents reflections of indigenous teachers about the role of the school in a new Pataxó indigenous community settlement in the state of Minas Gerais. The data was collected in “narrative interviews” with teachers from this community who attended the first Intercultural Education for Indigenous Educators (FIEI) course offered by the Federal University at Minas Gerais. In these narratives, both the indigenous school and FIEI are seen as a collective project of and for the community. The school occupies a central position in the articulation between traditional ways of producing knowledge and the formulation of projects for the future.
Keywords: Indigenous school; Pataxó teachers; Relation with the territory; Future Projects.
Resumo
O texto apresenta reflexões de professores/as indígenas sobre o papel da escola, numa nova aldeia Pataxó em Minas Gerais. Os dados foram coletados por meio de “entrevistas narrativas” com professores/as dessa aldeia que participaram do primeiro curso de Formação Intercultural de Educadores Indígenas (FIEI), oferecido pela Universidade Federal de Minas Gerais. Nessas narrativas, a escola e a formação são apresentadas como um projeto coletivo, da e para a comunidade e voltados para a realização de seus projetos de futuro. A escola aparece como central na articulação entre modos tradicionais de produzir conhecimento e a formulação de alternativas para projetos futuros.
Palavras-chave: Escola Indígena; Professores/as Pataxó; Relação com o Território; Projetos de Futuro.