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Fabiano Dias Monteiro, Old and new visions of Brazilianness: the vagaries of equality, difference and ‘race’ in history textbooks. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/fabiano-dias-monteiro-old-and-new-visions-of-brazilianness-the-vagaries-of-equality-difference-and-race-in-history-textbooks/
Abstract
In this paper I discuss with the changes in Brazilian history textbooks brought about by the National Textbook Program (PNLD) during the 1980s, regard to put a greater emphasis on the value of democracy and questions of inequality, including those inequalities related to cultural differences, often in terms of “race”. The analysis reveals a major paradigmatic shift from the notions of a nation built on “racial mixture” to one based on the tense and often conflictive relations between distinct racial and ethnic groups.
Keywords: National Textbook Program, racism
Resumo
Neste artigo irei me debruçar sobre as alterações observadas nos livros escolares brasileiros, em particular a partir do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), consolidado nos anos 1980 e sobre sua ênfase na valorização dos princípios democráticos e sua focalização nas desigualdades incluindo aquelas relacionadas às diferenças culturais, não raro tomadas em termos de “raça”. A análise revela a transição de um paradigma de nação construído sobre a ideia de mistura racial para outro centrado na ideia de tensão e das relações de conflito entre grupos étnicos distintos.
Palavras-chave: Programa Nacional do Livro Didático, racismo