Mário de Andrade, The music of sorcery in Brazil (Literary Conference)

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Mário de Andrade, The music of sorcery in Brazil (Literary Conference). in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 14, n.1. January to April 2017. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/mario-de-andrade-the-music-of-sorcery-in-brazil-literary-conference/

Abstract

“The music of sorcery in Brazil” was given as a lecture by Mário de Andrade to the Brazilian Music Association (Associação Brasileira de Música), in Rio de Janeiro, in 1933. The author never managed to complete its revision for publication.  This was undertaken by Oneyda Alvarenga, who published the text of the lecture and a series of related documents in Volume XIII – Música de Feitiçaria no Brasil – of the Complete Works of Mário de Andrade (Editora Itatiaia/Instituto Nacional do Livro, 1983, p.23-70). The author is in search for the role of music, with its distinctive rhythms and melodic form, in the mystical trance of Afro-Brazilian religions. The text combines the flavour of his direct research experience in the catimbó of the Brazilian Northeast; his erudite bibliographical studies that were strongly influenced by evolutionary and diffusionist anthropology at the end of the 19th century and beginning of the twentieth; and an analysis of the music of macumba in the Rio de Janeiro around the 1930s as found in the recordings that Andrade so much enjoyed collecting and listening to.

Keywords: Afro-Brazilian Religion, Music, Ritual, Sorcery and Magic.

 

Música de Feitiçaria no Brasil

Resumo

“Música de Feitiçaria no Brasil” resulta de uma conferência lida por Mário de Andrade na Associação Brasileira de Música, no Rio de Janeiro, em 1933. O autor não chegou a concluir a revisão para sua publicação. Disso se encarregou Oneyda Alvarenga, que organizou, com o texto da conferencia e com parte da documentação conexa, o volume XIII – Música de Feitiçaria no Brasil – das Obras Completas de Mário de Andrade (Editora Itatiaia/Instituto Nacional do Livro em 1983, p. 23-70). Andrade busca compreender o papel da música, com seus ritmos e formas melódicas distintivas, no transe místico das religiões afro-brasileiras.  O texto combina o sabor de suas pesquisas de campo sobre o catimbó no nordeste brasileiro; seus estudos bibliográficos eruditos, muito influenciados pela antropologia evolucionista e difusionista do final do século XIX e inícios do XX; e uma análise da música de macumba carioca do início dos anos 1930 tal como encontrada nos discos da época que o autor coletava e se comprazia em escutar.

Palavras-chave: Religiões Afro-brasileiras; Feitiçaria e Magia; Música; Ritual.

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