Débora K. Leitão & Laura G. Gomes, “Machinima and Ethnographic Research in Three-Dimensional Virtual Worlds”
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LEITÃO, Débora K; GOMES, Laura G. “Machinima and Ethnographic Research in Three-Dimensional Virtual Worlds”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 9, n. 2. July to December 2012. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v9n2/debora-k-leitao-laura-g-gomes-machinima-and-ethnographic-research-in-three-dimensional-virtual-worlds/
Abstract
In this paper we propose to share our experience of ethnographic research in the virtual world Second Life. We intend to narrate our experience producing machinima the method we used to enter the field and interact with residents. The production of films from the software and or hardware of video games or other real-time 3D graphics programs is called machinima. Our goal here is to discuss the possibility of using machinima as a technique for obtaining, presenting and interpreting ethnographic data.
Keywords: machinima, Second Life, ethnography
Resumo
Nesse trabalho propomos relatar nossa experiência de pesquisa etnográfica no mundo virtual Second Life. Pretendemos narrar nossa experiência produzindo machinimas como forma de inserção em campo e de interação com os residentes. A produção de filmes a partir do software e/ou hardware de videogames ou outros programas gráficos 3D real time é chamada de machinima. Nosso objetivo aqui é discutir a possibilidade do uso de machinimas como técnica de obtenção, apresentação e interpretação de dados etnográficos.
Palavras-chave: machinima, Second Life, etnografia