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VAILATI, Alex. “New Arenas For Small Media: Towards an Ethnological Exploration of Family Cinema”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 9, n. 2. July to December 2012. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/v9n2/alex-vailati-new-arenas-for-small-media/
Abstract
The advent of cheap, user friendly, video technology has created a huge revolution in representational agency. Videos are now made by production units that are at times comprised of families, churches, music groups, community associations or individuals. In this way, videos produced and distributed within local and atypical networks profoundly shape contemporary imaginaries. This article is an analysis of the so called family cinema phenomenon that is still peripheral in ethnological research. The analysis of experiences of “family film archives”, a recognized field of studies for historical sciences, shows for example how these media become “memories” of events for families and individuals. This article will address the importance of field-based research on how “local videos” are produced from an economic, political and aesthetic perspective. This can be a key strategy for understanding how imaginaries are “locally produced” and how they relate to global narratives.
Keywords: Video production, Family cinema, Ethnography of imaginaries, Small media
Resumo
O advento da tecnologia de vídeo barata, fácil de usar, criou uma ampla revolução nas estratégias representacionais. Atualmente, os vídeos são feitos por unidades de produção não profissionais que são, por vezes, compostas por famílias, igrejas, grupos musicais, associações comunitárias ou indivíduos. Dessa forma, os vídeos produzidos e distribuídos em redes atípicas, moldam profundamente o imaginário. Este artigo é uma análise do assim chamado fenômeno cinema de família, que é ainda periférico na investigação etnológica. A análise das experiências dos “arquivos de cinema de família”, um campo reconhecido de estudos para as ciências históricas, mostra, por exemplo, como essas media tornam-se “memórias” de eventos para famílias e indivíduos. Esse artigo irá abordar a importância da pesquisa de campo com base em como os “vídeos locais” são produzidos, de um ponto de vista econômico, político e estético. Pode ser a estratégia fundamental para compreender como os imaginários são “produzidos localmente” e suas relações com narrativas globais.
Palavras-chave: Produção de vídeo, Cinema de família, Etnografia do imaginário, Informal media