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RIAL, Carmen. Le charme fast-foodien. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 3, n. 2. July to December 2006. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/v3n2/carmen-rial-le-charme-fast-foodien/
Abstract
Through this ethnographic study of fast-food restaurants, I intend to consider various dimensions of the globalization process that characterizes the modern world. Initiated in the late 1950’s, fast-food outlets can be found in more than 120 countries, including Brazil and France which I study in greater detail. I tried to show that despite a supposed homogeneity, fast-food has become localized and influenced by cultural context. Seen as false restaurants by some social groups, they are considered by others, to the contrary, as symbols of an idealized modernity. I conclude that it is their image – composed of promotional material, decoration, and gadgetry – which constitutes the principal appeal of these restaurants and with which clients share a feeling of communion.
Resumo
Nesse estudo etnográfico dos fast-food que teve a França, entre 1985 e 1992, como um dos seus principais campos de pesquisa, tomo esses restaurantes como um caso extremo de globalização no mundo contemporâneo, explorando as diferentes dimensões que caracterizam esse processo. Busco mostrar como, apesar de sua pretensa homogeneidade, os fast-foods, nascidos nos anos 50 e hoje instalados em mais de 120 paises, se localizam. Tidos por alguns segmentos sociais como falsos restaurantes, eles são vistos por outros como signo de um almejado moderno. Uma das conclusões desse estudo é de que a imagem (publicidade, decoração, gadgets) constitui-se no principal charme desses restaurantes diante das quais os clientes compartilham um sentimento de comunhão.