Edilson Pereira, The bodies of Christ: performances and agencies of Passion in Ouro Preto

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Edilson Pereira, The bodies of Christ: performances and agencies of Passion in Ouro Preto. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 14, n.1. January to April 2017. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/edilson-pereira-the-bodies-of-christ-performances-and-agencies-of-passion-in-ouro-preto/

Abstract

In this article, I analyze the enactments of the Passion of Christ that occur during the celebrations of Holy Week in Ouro Preto (Minas Gerais, Brazil). I follow the actors who perform the protagonist’s role and their different forms of rehearsal in more peripheral urban regions. Their conceptions of their practices – including how they distinguish a religious performance from a theatrical enactment – are explored through the idea of a continuum between the domains of ritual and theater identified by Victor Turner and Richard Schechner. I discuss the limits of the notion of performance proposed by the two authors and argue that, from a heuristic point of view, its semantic scope remains insufficient to explore ethnographic settings in which other agencies  transcend the actor-audience duality. The analysis of the actors who play the role of Christ reveals different agencies (and intentionalities) that intervene in their performances and emphasizes the importance of the body  as a primary locus of action.

Keywords: Passion of Christ; Ouro Preto; ritual performance; theatre; agency; body.

Os corpos de Cristo: performances e agências da Paixão em Ouro Preto

Resumo

Neste artigo, analiso as práticas de encenação da Paixão de Cristo que ocorrem durante as celebrações da Semana Santa em Ouro Preto (Minas Gerais). Acompanho as experiências de ensaio e atuação dos moradores que encarnam o papel do protagonista em regiões mais periféricas da cidade. As concepções sobre tais práticas e como eles diferenciam uma performance “religiosa” de uma “teatral” serão exploradas por meio do continuum que Victor Turner e Richard Schechner identificaram entre os domínios do ritual e do teatro. Discuto os limites heurísticos da noção de performance proposta por tais autores e argumento que sua amplitude semântica não impede que ela se revele insuficiente para dar conta de situações etnográficas nas quais outras agências transcendem a dualidade ator-público. A análise das atuações dos moradores no papel de Cristo revela as diferentes agências (e intencionalidades) que afetam tais performances e destaca a importância do corpo como lócus privilegiado de ação.

Palavras-chave: Paixão de Cristo; Ouro Preto; performance ritual; teatro; agência; corpo.

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