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Full Article Reference. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 14, n.2. August 2017. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/raquel-maria-rigotto-contested-knowledges-in-the-environmental-conflict-over-uranium-and-phosphate-mining-in-ceara-brazil/
Abstract
This article analyses aspects of knowledge production in situations of environmental conflicts. It focuses on the context of the environmental field established by the announcement of the uranium and phosphate mining project in the Sertão Central (Central Hinterland) of Ceará – Brazil. The aim is to describe several modus faciendi – ways of acting – that update and territorialize epistemicide and cognitive injustices in the context of neo-extractivism. It also intends to describe processes of knowledge construction put in motion by subjects who were affected, in order to defend themselves from threats to their territories and ways of life. The study also addresses interfaces of this process with the participation of researchers/advisors who, from the perspective of a science oriented by activism, engage in dialogue with local subjects for a shared production of knowledge.
Keywords: knowledge; development; environmental conflict; uranium and phosphate mining.
Conhecimentos em disputa no conflito ambiental em torno da mineração de urânio e fosfato no Ceará – Brasil
Resumo
O artigo examina aspectos da questão do conhecimento produzido em situações de conflitos ambientais, tomando como base o campo ambiental conformado a partir do anúncio do projeto de mineração e beneficiamento de urânio e fosfato no Sertão Central do Ceará – Brasil. Propõe-se a caracterizar alguns modus faciendi que atualizam e territorializam o epistemicídio e as injustiças cognitivas no contexto do neoextrativismo, bem como os processos de construção de conhecimentos acionados pelos sujeitos afetados, no intuito de defenderem-se das ameaças a seus territórios e modos de vida. Aborda ainda as interfaces deste processo com a participação de pesquisadores-assessores que, na perspectiva de uma ciência orientada pelo ativismo, engajam-se no diálogo com os sujeitos locais para a produção compartilhada de conhecimentos.
Palavras-chave: Conhecimento; Desenvolvimento; Conflito ambiental; Mineração de Urânio e fosfato.