• Mónica Franch and Josilene Pequeno de Souza, Clocks, calendars and cell phones, An ethnography on time in a high school

    Download Article (PDF)

    Mónica Franch and Josilene Pequeno de Souza, Clocks, calendars and cell phones, An ethnography on time in a high school. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/monica-franch-and-josilene-pequeno-de-souza-clocks-calendars-and-cell-phones-an-ethnography-on-time-in-a-high-school/

    Abstract

    Considering that time is an important dimension in anthropological discourse and a key element of the “hidden curriculum” of school, this paper presents the results of an ethnography on time in a high school in João Pessoa, Paraíba, Brazil. We discuss how teaching/learning processes are organized and experienced in time, paying close attention to the limitations and possibilities revealed by interactions between teachers and students. We first identify the pedagogical temporal units that compose the dimension of structural time at the school, and then identify aspects of time in practice (experiences and strategies). We argue that school time is both a constraint and an opportunity, unfolding in a series of metaphors (“save time,” “waste time,” “kill time”, “fill time”, “pass the time”), which enable ways of thinking about the conflicts present in daily school life.

    Keywords: time, school, high school, youth, new information technology (NIT).

    Resumo

    Considerando que o tempo é uma importante dimensão para a reflexão antropológica, e um elemento fundamental no “currículo oculto” da instituição escolar, este artigo apresenta alguns resultados de uma etnografia com foco nos tempos numa escola de ensino médio em João Pessoa (Paraíba, Brasil). Nosso foco consiste em pensar o modo como os processos de ensino aprendizagem são organizados e vivenciados temporalmente, dando atenção aos limites e possibilidades que se revelam nas interações entre professores e alunos. Para isso, identificamos, em primeiro lugar, as unidades temporais pedagógicas, que compõem a dimensão do tempo estrutural da escola pesquisada para em seguida identificar aspectos do tempo na prática (experiências e estratégias). Defendemos que o tempo escolar emerge simultaneamente como constrangimento e como oportunidade, se desdobrando em uma série de metáforas (“ganhar tempo”, “perder tempo”, “matar o tempo”, “preencher o tempo”, “passar o tempo”), que permitem pensar alguns impasses presentes no cotidiano escolar.

    Palavras-chave: tempo, escola, ensino médio, juventude, novas tecnologias da informação (NTI).