Talita Jabs Eger & Arlei Sander Damo, “Money and Morality in the Bolsa Família”

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EGER, Talita Jabs & DAMO, Arlei Sander. “Money and Morality in the Bolsa Família”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 11, n. 1. January to June 2014. Brasília, ABA. Available at https://vibrant.org.br/issues/v11n1/talita-jabs-eger-arlei-sander-damo-money-and-morality-in-the-bolsa-familia/

Abstract

This paper brings some findings from research on the meanings of money from Brazil’s Family Grant Program (Programa Bolsa Família, PBF). The ethnography on which it is based was carried out between 2010 and 2012 in the cities of Alvorada and Porto Alegre. It shows, firstly, that even though it is received in cash, the PBF money is not just an abstract mediator. Rather, access to this kind of money, or to the PBF itself, is accompanied by a series of moral values that go beyond the legal conditionalities that characterize the program. Drawing on ethnographic instances, our discussion highlights some of the key elements of this morality: negotiations around the notion of vulnerability (a central concept for the social workers in charge of enrolling beneficiaries in the PBF), and the different meanings of the PBF money, from the beneficiaries’ point of view. This diversity of meanings is presented synthetically in terms of some key domains: money of women and for women; money of children and for children; money interdicted and shameful to men.

Keywords: Bolsa Família (Family Grant), money, morality, anthropology, public policy.

Resumo

Este artigo é resultado de uma investigação acerca dos significados do dinheiro do Programa Bolsa Família (PBF). A etnografia que está na origem deste texto foi realizada entre 2010 e 2012 nas cidades de Alvorada e Porto Alegre. O objetivo mais amplo da investigação foi mostrar como o dinheiro do PBF, em que pese seja recebido em espécie, não é um dinheiro simples mediador abstrato. Pelo contrário, o acesso a este dinheiro ou, preferindo-se, ao PBF, vem acompanhado de uma série de valores morais que extrapolam, consideravelmente, as condicionalidades legais que caracterizam o programa. A partir de casos etnográficos, destacamos os aspectos centrais atinentes a esta moralidade: a negociação em torno da noção de vulnerabilidade, um conceito central para as assistentes sociais responsáveis pela inclusão de beneficiários no PBF, e os diferentes significados do dinheiro do Bolsa segundo o ponto de vista dos beneficiários. Com a finalidade de apresentar as informações de forma sintética agrupamos a diversidade dos significados em alguns eixos principais: dinheiro das e para as mulheres; dinheiro das e para as crianças; dinheiro interdito e vergonhoso aos homens.

Palavras-chave: Bolsa Família; dinheiro; moralidade; antropologia; políticas públicas.

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